A vállalkozás reklámozása, minden kezdő vállalkozóban felmerül. Ha úgy indultunk neki a vállalkozói létnek, hogy már előre 4-5 munkánk van, vagy ha most kezdtünk bele, mindkettő esetben fontos, hogy folyamatosan több „szál” segítségével bevonzani az ügyfeleket magunkhoz. Ehhez pedig a legjobb megoldás a reklámozás.
Nem létezik titkos recept. Minden vállalkozás más, és minden területet más szemszögből kell megközelíteni. Azonban léteznek sztenderdek, ahogy a Lamborghini is megmondta, hogy „TV-ben nem reklámozunk, mert az ügyfeleink nem a tévét bámulják”. Minden egyszerűbb lenne, ha ilyen egyszerű gondolatok alapján működne a marketing.
A következő tippek és ötletek segítségével elindulhatsz a vállalkozás reklámozása útján, kitapasztalhatod, hogy az adott piacon melyik forma lesz a legmegfelőbb. Nem utolsó sorban, minél több helyen találkoznak veled az ügyfelek annál inkább kerülnek közelebb a vásárláshoz, de erről később. Ne is ragozzuk tovább. Nézzük át az alapokat.
Alapok
Mielőtt bele kezdenénk a legkisebb befektetést igénylő, de legnagyobb jelentőségű reklámozási ötletekbe, fontos, hogy átbeszéljük az alapokat. De melyek lennének ezek?
Mindent megtehetünk azért, hogy minél több helyen lássanak minket, olvassanak rólunk. Viszont ha nincs egy jól kidolgozott arculatunk, egy megjelenésünk és egy megjegyezhető jelmondat, vagy egy értékrend, akár csak egy szó, amelyet társítanak a vállalkozásunkhoz. Akkor lényegében kárba vész a rengeteg befektetett energia.
Ez egyaránt érvényes, ha egy nagy márka nevet próbálunk reklámozni, vagy ha csak a saját nevünkkel szeretnénk a piacon jelen lenni.
Ezért első lépésként végezzünk egy saját auditot, barátaink körében (ne családtagjaink körében, túl elfogultak lesznek), mennyire érzékelhető a logónk, mennyire jó a vállalkozás színe, és mennyire összegzi a munkánkat az az egy mondat. De akár felkérhetünk erre egy szakértőt is.
A későbbiekben finomhangolhatjuk a weboldalunkat, de ezeknek az alapoknak passzolniuk kell, hiszen évek munkája mehet süllyesztőbe, ha úgy döntünk leváltjuk a logónkat, vagy netalán a nevünket.
Tippek
Következzenek azok a tippek és ötletek amelyek a vállalkozás reklámozása érdekében tehetünk. A legegyszerűbb és legkevesebb befektetést igénylőtől haladunk a legnehezebbig.
1. Közösségi média
Valószínűleg ezzekkel már megvagyunk, mégis ez az első lépés, amelyet minden kezdő és régi vállalkozásnak egyáránt meg kell lépni. Minden felületen beregisztrálnia a saját márkanevét, legyen használatban a platform vagy sem.
Ha létre jön egy új felület, akkor ismét, minél hamarabb le kell foglalnunk a nevünket. A következő platformokra biztosan regisztráljunk be:
- YouTube
- TikTok
- SnapChat
- Patreon
Kétséges, hogy minden cég és vállalkozás jelenleg mindegyik platformon lefoglalta volna a márkáját, ezért ezt tegyük meg mihamarabb.
Habár sokan úgy érzik elveszhetnek a közösségi média rengetegében, mégis fontos, hogy rendszeresen tegyünk közzé tartalmat, legalább heti rendszerességgel, ahogy az egyik ismerősöm mondaná „ne egy üres széket” találjanak ott.
Mindösszesen 5 percbe telik egy fiókot létrehozni ezeken a platformokon, viszont fordítsuk még rá azt a plusz 5 percet is, hogy teljesen, minden lehetőséget kitöltsünk az oldalon.
2. Google Cégem
Az egyik legegyszerűbb és legtöbb potenciált rejtő reklámozási módszer, ha egyszerűen beregisztráljuk vállalkozásunkat a Google Cégem rendszerébe. Ezzel megnyitva a kaput, hogy a Google találatai között, közvetlenül megjelenjen vállalkozásunk.
Nincs más teendőnk mint ezen az oldalon keresztül beregisztrálni, és kitölteni a megfelelő adatokat. Ezek után egy postai levélben kapunk egy aktiváló kódot, amellyel hitelesíteni tudjuk, hogy valós vállalkozásról beszélünk.
Digitális megoldásokkal foglalkozó szakemberként lehetőséged van, komplett szolgáltatásként, akár ingyenesen elvégezzem ezt a lépést.
Ezek után feltölthetjük szolgáltatásainkat, megadhatjuk telefonos, email-es elérhetőségeinket, és közvetlenül képeket töltsünk fel vállalkozásunkról.
3. Weboldal
Már rengeteg előnyét olvashattuk egy weboldalnak, viszont nem mehetünk el a vállalkozás reklámozás esetében sem ettől a lehetőségtől. Mondhatni ez az egyetlen platform, amelyet teljesen magunkénak tudhatunk. Ahol az ügyfelek bármikor ránk találhatnak és teljes mértékben mi irányítjuk, a közösségi platformokkal ellentétben.
Sokan nagy kiadásként láthatják ezt a lépést, azonban egy weboldal 2-3, de akár 4-5 évig is használhatjuk, bármilyen változtatás nélkül. Sőt, akár mi magunk is bele tanulhatunk a szerkesztésébe, készítésébe és növelhetjük a funkcionalitását.
Nem csak, mint egy egyszerű szolgáltatást vagy terméket bemutató weboldalról beszélünk, de számos ajtót is nyithat ki számunkra, de erről később beszélünk.
Az utolsó pont, amelyet át kell beszélnünk a weboldallal az az ingyenes weboldal készítő szolgáltatások. Rengeteget találunk az interneten, amelyek költségmentesen ajánlanak megoldást egy aldomain-en keresztül (pl. vallalkozasom.ingyenesweboldal.hu). De a Google Cégemen belül is létrehozhatunk egy weboldalt.
Habár elsőre ez egy jó megoldásnak tűnhet, ismételten ott vagyunk, hogy nem a miénk az adott oldal, hanem az adott platformtól függünk, amely egy kattintás segítségével akár törölheti a munkánkat.
4. Szakkatalógusok
Lehet meg sem fontoljuk a lehetőséget, viszont a helyi vállalkozások esetében még mindig döntő jelentőségűek a szakkatológusok és cégkeresők. A legtöbb ilyen portálra ingyenes beregisztrálhatunk és megjelenhetünk. A fizetős részeket általában a kiemelések és az első oldalon való megjelenés jelenti.
Ilyen oldalak a következők:
- Szakkatalógus.hu
- Adott város cégkatalógusa, pl. Pest, Debrecen, vagy Kecskemét
- Aranyoldalak – 1 hónapos ingyenes megjelenést biztosítanak
- Startlap.hu-on lévő egyes aldomain-ek, városokok és tematikák szerint
Esetleg van még jó tipped gyűjtő oldalakra? Írd meg kommentben.
5. Saját profil, ismerősök
Több száz ismerőssel rendelkezhetünk Facebook-on, akikekk egy poszt segítségével már is felvehetjük a kapcsolatot. Keressük meg azokat az ismerőseinket, akiket érdekelhetik a szolgáltatásaink. Ne spameljünk, csak teljesen őszintén. Lehet, hogy lesz egy ismerősnek az ismerőse aki segíteni fog nekünk, vagy akár a segítségünket fogja kérni amely pont a szolgáltatásunkhoz kapcsolódik.
Minden esetben kérjünk visszajelzést, lehetőleg a Google Cégem oldalunkra, amellyel előrébb léphetünk a találatok sorában is.
6. Hirdetőtáblák
Még mindig nem mentek ki a divatból sőt, az egyik legjobb lehetőség, ha helyi vállalkozással rendelkezünk. Helyezzük ki a közeli hirdetőtáblákra a szolgáltatásunkat, logónkat és a nevünket. Ha nem is közvetlenül fognak keresni minket, de a 7 találkozási pont alapján, amiről még a későbbiekben szó lesz, előrébb lendíti az ügyfeleket egy lépéssel ha legközelebb találkoznak a szolgáltatásunkkal.
Készítsünk akár Canva-ban egy A4-es vagy A5-ös plaktátot, lamináljuk le, majd mehetnek a hirdetőtáblákra. Egy jól elkészített logó fekete-fehér színben is ugyanazt a hatást kelti, mint színesben, így spórolhatunk a tintán is. (Ne azon a tíz forinton spóroljunk)
7. Kommentelés, Csoportok
Egy adott Facebook csoportban, vagy egy oldal komment szekciójában való jelenléttel erősíthetjük szakmaiságunkat. Semmibe sem kerül válaszolnunk egy feltett kérdésre például a KKV Marketing vagy KKV Üzleti csoportban. Minél többet segítünk, annál inkább kezdenek majd felfigyelni ránk, és megismerni a nevünket a szakmában.
Hasonlóan egy blog szakmai kommentelése hozzá járul ahhoz, hogy a látogatók megismerjék a nevünket, és partnerségre is szert tehetünk ezáltal.
8. Email lista
Elsőre nem igen fog nagy jelentőséggel bírni, viszont hosszú távon annál inkább. Minden területen érdemes létrehoznunk egy email listát, amelyre a látogatók iratkozhatnak fel további hasznos információk, tartalmak vagy akciók miatt.
Ezt elősegíthetjük egy letölthető tanulmány vagy az adott témához kapcsolódó segítséggel.
Ezek után folyamatosan küldhetjük a tartalmakat, vagy esetenként megkereshetjük az email listára feliratkozókat. Minden esetre még mindig érdemes email listát építeni, ahogy ezt több külföldi üzleti hírlevél is megmutatta.
9. Blogolás
Egy teljes cikket találsz a blogolás előnyeiről ezen a weboldalon, azonban a legfontosabbakat említve.
- Weboldalas forgalom növelése
- Márka ismertségének növelése
- Partneri kapcsolatok növelése
- Tapasztalat, írási készség növelése
10. Ingyenes, Non-profit munkák
Ha minden vállalkozó a világon, csak heti 1 órát non-profit és egyéb segélyszervezeteknek, esetlegesen kutatásoknak szentelné a munkáját, biztosan más világban élnénk. Ezért elképesztően fontos, hogy Te is megtedd ezt a lépést, a profit folyamatos növelése mellett.
Elsődlegesen keressünk kisebb lokális szervezeteket, amelyeket tudjuk támogatni az adott szolgáltatásunkkal, vagy termékünkkel. Az egyik legfontosabb, hogy a folyamatos segítség az amely előrébb viheti a szervezet munkáját, mint az egyszeri nagyobb segítség.
11. Hirdetés
Valószínűleg a vállalkozás elején már elgondolkoztunk rajta, lehet, hogy már futtatjuk is az adott kampányt. Végső soron fenntartható hirdetési kampányokra kell törekednünk. Természetesen ez a vállalkozás reklámozása kezdetén még egy olyan elszámolható kiadás, amely a későbbiekben megtérül.
Manapság már minden platform lehetőséget biztosít egyszerű hirdetések futtatására, legyen szó Facebook-ról, Instagram-ról, vagy a Google-ről, amelyen Display Ads segítségével rengeteg oldalra kerülhetünk be. Sőt akár, egyedül ez az egy lehetőség eltarthat egy egész vállalkozást, a mai webshop trendek alapján.
12. Partnerség más vállalkozásokkal
Egyszerű a képlet, a szolgáltatásunkhoz kapcsolódó vállalkozásokkal kell partnerséget kötnünk. Legyen szó weboldal készítés és social media. Esküvői fotós és videós, vagy kertépítő és kertész.
De akár a szolgáltatásunkon belül lévő nagyobb cégeket is megkereshetjük, hiszen ők a nagyobb munkákra szakosodtak, ellenben a kezdő vállalkozásunkkal.
7 találkozási pont
Egyre inkább alapértelmezett ez a fogalom a marketingesek és vállalkozók körében. Egy mondatban leírva pedig azt jelenti, hogy 7 helyen kell hallania a látogatónak a márkádról, ahhoz hogy kialakuljon benne egy kép rólad és ezzel potenciális ügyfél legyen belőle. Erről a későbbiekben többet olvashatsz az oldalon.
További lehetőségek
Jelenleg az egyik legnagyobb potenciált rejtő kiszemelt lehetőség az a neuromarketing. Lényegében az emberi agyra és az emberi érzelmekre, épülő marketing. Azokra az érzelmekre amelyek gyökeres részét képezik minden embernek, és azokra a reakciókra és azokra a fizikai visszajelzésekre, amelyeket lényegében nem tudatosan irányítunk.
Amely még jelenleg gyerekcipőben jár, de a közösségi platformok, legfőképpen a Facebook, Pinterest és a YouTube, de a TikTok-ot is ide vehetjük. Már jócskán használják, anélkül, hogy észrevennénk.
Merre tovább?
Megvagyunk ezekkel a lehetőségekkel? Minden elértünk már, minden mozgásba lendült? Akkor itt az ideje optimalizálni ezeket, és folyamatosan tesztelni annak érdekében hogy 1-2, de akár 10-20 százalékkal jobban teljesítsünk.
Nem utolsó sorban folyamatosan változnak a platformok, újabbnál újabb fejlesztések történnek, amelyek számunkra is újabb kaput nyithatnak ki. Nem beszélve arról, hogy az ügyfeleinket nem biztos, hogy ugyanott fogjuk megtalálni, mint egy évvel ezelőtt. Nem azon a csatornán, nem azon a platformon.