Mautic

Mautic – Az egyik legjobb marketing automatizációs eszköz

Már nem azt jelenti a marketing mint tíz-húsz éve. Mindamellett, hogy az alap elvek változatlanok, egyre inkább a technológia segítségével újul meg. Egyre több automatizáció, minél egyedibb élmény a felhasználónak és személyre szabott lehetőségek.

Leginkább a Mailchimphez hasonlítható a Mautic, de annál több lehetőséggel bíró eszköz. Többek között automatikus hírlevél kiküldésre, felugró ablakok kezelésére, landing page-k létrehozására, felhasználók kezelésére, szegmensek létrehozására, mobil push notificationok készítésére és űrlapok létrehozására alkalmas. Mindemellett nagy szerepet játszik a dinamikus content, amely a felhasználó státusza alapján változhat. Izgalmas igaz? A Mautic teljesen ingyenesen használható (open source), viszont ez miatt nincs támogatása – kivéve ha megrendeljük mint egy szolgáltatás.

Az Experian kutatása alapján a személyre szabott emailek 6x nagyobb tranzakciót generálnak. A DMA kutatása alapján a szegmentáció és a targetált emailek 58%-át jelentik az összes bevételnek. A Monetate reportja alapján a marketingesek átlagosan 20%-os növekedést látnak az eladásokban, a személyre szabott élmények során. További hasonló statisztikai adatok a campaign monitor oldalán olvashatóak.

Működése

Analytics

A tracking kód hozzáadása után automatikusan mérni kezdi az oldal látogatóit a Mautic. Pontosan látható, hogy mikor milyen oldalakat tekintett meg a user. Alapvetően IP címeket is gyűjti a rendszer, de anonimitásra is van lehetőség (GDPR szabályainak megfelelően). Ha tracking URL-eket is használunk még pontosabban lehet tudni, hogy melyik platformról érkezett a látogató. A program device fingerprint alapján is képes követni a felhasználókat. (Azonban néhány esetben ez a mérés nem teljesen pontos, összekeverheti a felhasználókat.)

Contacts

Itt található minden egyes felhasználó, az anonimek is. Könnyen áttekinthetjük a naponta érkező felhasználókat, mely oldalakat böngészték és milyen műveleteket hajtottak végre – email feliratkozás, email megnyitás, stb.

Űrlap

Ebben a lépésben mutatkozik meg az egyik legjobb funkciója a toolnak, ugyanis, ha a felhasználó kitölti az űrlapot (megadja a nevét, email címét, telefonszámát), automatikusan hozzá rendelődik a böngészési előzményéhez. Így látható milyen utat járt be mielőtt úgy gondolta, hogy feliratkozik.

Az űrlap egyszerűen integrálható egy script segítségével landing oldalakba, és popupokba.

Olyan plugint jelenleg nem találtam, amely összekötve tökéletesen integrálta volna a mautic formot. Ez azért probléma mivel, ha nem az eredeti scriptet használjuk, akkor egy új contact lesz létrehozva és nem társul az anonim böngészési előzményéhez az adatok.

Az űrlapokhoz különböző akciókat is rendelhetünk, pl. egyből küldjön egy visszajelző emailt, vagy adja hozzá egy adott szegmenshez.

Szegmensek, pontok, szintek

A különböző feliratkozókat szegmensekbe csoportosíthatjuk a különböző érdeklődés vagy funnel szint alapján. Ezeket a szegmenseket láthatóvá is tehetjük. A felhasználó bármikor teljesen és egy-egy hírlevél szegmensről is leiratkozhat, ezzel is megfelelve a GDPR jelenlegi szabályozásainak.

A felhasználókhoz pontokat is hozzá adhatunk, az alapján, hogy milyen oldalakat látogattak meg, milyen űrlapokat töltöttek ki, milyen emaileket nyitottak meg.

Végső soron szinteket hozhatunk létre, így biztosan elkülönülnek a funnel különböző részeiben járó felhasználók.

Ezekkel, mint egy alap CRM rendszer funkcióit is ellát a Mautic.

Kampányok

Most következik a Mautic második legértékesebb funkciója az összes fizetős társával szemben, a kampányok.

Az egész tool erre épül fel, olyan szekvenciákat hozhatunk létre, amelyben egyik szegmensből a másikba helyezhetjük át a felhasználókat, figyelhetjük hogy meglátogatta-e a weboldalt, automatizálhatjuk az emaileket és hozzáadhatunk pontokat ezek alapján.

Vizuálisan építhetjük meg a funneleket egyszerűen, drag and drop és három lehetőség segítségével.

Alapvetően 3 lépést tudunk választani a funnel építése során.

1. Milyen döntést hozott?

Hogyan viselkedett a felhasználó? Meglátogatott egy oldalt, letöltött egy tartalmat?

2. Mit szeretnénk tenni a felhasználóval?

Ezek után meghatározhatjuk, hogy milyen műveletet végezzen el a Mautic. Küldhetünk emailt, megváltoztathatjuk a szegmenset, változtathatunk a felhasználón, pontokat adhatunk neki, stb.

3. Milyen feltételeket szabunk?

Nem utolsó sorban feltételekhez köthetjük a döntéseket és az eseményeket.

Minden esetben egy adott szegmenssel kezdődhet a kampány.

Emailek

Az email létrehozása nem olyan kifejlett, mint a Mailchimp esetében, de nem is panaszkodhatunk, mert néhány template közül válogathatunk és html kód beillesztésére is van lehetőségünk. Így akár használhatunk egy külsős email template-t is.

Hasonlóan a többi email szoftverhez vizuálisan építhetjük fel az emaileket, egyszerűen drag and drop módszerrel. A végeredménynek, csak a képzeletünk szab határt.

Az emailek kiküldése után a megnyitás és a link kattintások is mérésre kerülnek, sőt akár a kampány során ez egy lépés is lehet.

A/B tesztelésre is van lehetőség megadhatjuk, hogy a felhasználók hány százaléka kapja meg a verziókat és mi alapján kerüljön ki a győztes, megnyitás, kattintás stb. Módosíthatjuk, hogy csak a tárgy változzon a tesztelés során, de akár egy teljesen új emailt is létrehozhatunk.

Focus Items, Marketing Messages

A Focus Items lehetőségnél felugró ablakokat és sávokat hozhatunk létre, itt minimális beállítási lehetőségeink vannak, tehát ebben elmarad a társaihoz képest, viszont ezt is megtaláljuk, mint funkció az eszközben, ingyenesen.

A Marketing Messages funkcióval push notificationt tudunk küldeni az engedélyezett mobilokra a OneSignal segítségével.

Landing Pages

Landing pageket is létrehozhatunk az eszközön segítségével. Ez a funkció lényegében arra alkalmas, hogy egy feliratkozási lehetőséget készítsünk. Miért érdemes a Mauticban elkészíteni a Landing Page-t?

Mivel így ez a lépés, oldal látogatás és kattintás is mérésre kerülhet, így nem kell különböző UTM tracking kódokat használnunk.

HTML kódokat is felhasználhatunk, így előre készített sablonokat is beilleszthetünk, a néhány előre meghatározottan kívül. A szerkesztői felület azonos az emaileknél találhatóval. Végül, ebben az esetben is van lehetőségünk A/B tesztelésre!

Dynamic Content

Egy másik erős funkciója a platformnak, hogy dinamikus tartalmakat hozhatunk létre, amelyeket összekapcsolhatunk a kampányokkal.

Itt egy jó példa lehet, hogy ha egy űrlap kitöltése során csak a nevét és email címét adta meg a felhasználó és a telefonszámát nem, akkor legközelebb kérhetjük, hogy csak azt adja meg.

De ilyen lehet, hogy semmilyen bejelentkezés nélkül, a rendszer tudja, hogy a feliratkozott felhasználó, már járt egy adott oldalon. Ebben az esetben akár egy vásárlás során, más lehetőségeket tudunk megjeleníteni az oldalon, mint motiváló erő.

Reportok

Bármilyen jelentést létrehozhatunk az alkalmazás segítségével. Kiválaszthatjuk, hogy mely adatokból szeretnénk a jelentést, emailek, kampányok, popupok és ezek után elkészíthetjük az oszlopokat és a diagramokat.

Telepítése– Rendszergazdáknak, fejlesztőknek

PHP Script lévén bármely webtárhelyre egyszerűen feltölthető és azonnal használható. A különböző funkciókhoz viszont CRON jobokat szükséges beállítani (email lista frissítése, stb.). A Mautic eredeti mérete ~200MB, a mysql adatbázis ~40MB.

Az emailek kiküldéséhez egyszerűen SMTP csatlakozás szükséges, de számos nagy email küldő szolgáltatás integrációja is megtalálható (Amazon SES, Mailjet, stb.). Így kiküszöbölhető, hogy a fő domain spam score-ja növekedjen.

Az első és az egyik legnagyobb akadályt ez jelentheti, mivel a különböző szolgáltatók meghatározzák a maximálisan kiküldhető emaileket, így ebben a tekintetben plusz költséget jelenthet. Ugyanilyen módon API csatlakozás is található a platformban.

A visszapattanó emailek beállítására is van lehetőség, tehát ha az email cím nem elérhető a Mautic automatikusan inaktívvá teszi a felhasználót.

Lehetséges problémák – Rendszergazdáknak, fejlesztőknek

  • A Cache egyesesetekben beragadhat, viszont a mappa gyors törlésével, ez orvosolható.
  • A tool érzékenyebb php kódokat használ, így lehet, hogy a szerver letiltja 403-as kóddal. Ezeket a folyamatokat hozzáadva a tűzfalhoz a probléma megoldható.
  • A Cron jobok megfelelő hozzáadása elengedhetetlen. A beállítások során lehetőség van Queue alapján kiküldeni az emaileket, amelyhez külön Cron job szükséges, különben nem kerülnek kiküldésre.
  • Különböző webhookokat is küldhet az eszköz, így más eszközök segítségével könnyen összeköthető, ahogy ezt a Rest API is ezt teszi lehetővé.

Összegzés

Elmondhatjuk, hogy a funkciók és a könnyű kezelése miatt vetekszik a több ezer dolláros szoftverekkel. Természetesen a fizetős rendszerek esetében a támogatás egy nagy előny és lehet, valamivel precízebb méréseket nyújtanak, de az, hogy a fent felsorolt lehetőségeket teljesen ingyen nyújtja a szoftver, az én eszköztáramban az elsők között szerepel.

Hogyan térül meg a befektetés?

A befektetett idő (telepítés, integrálás, szegmensek és automatizációk létrehozása), abban térül meg, hogy teljesen ingyen kapunk egy több ezer dorrálos eszközt. Egy sokkal átláthatóbb képet kapunk a felhasználókról, ezáltal perszonalizáltabb üzeneteket lehet kiküldeni a potenciális ügyfelek számára.

Szeretnél a vállalkozásodban ilyen eszközt használni?

Vedd fel velem a kapcsolatot vagy írj egy emailt az info@kecskessandor.hu email címre.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top